Dagsarkiv: 15 december, 2014

Klättring

Har sett att flera Geocachare är sugna på att börja klättra och då undrar vilka grejor som behövs. Innan man köper utrustning skall man absolut gå en utbildning hos auktoriserad klippklätterinstruktör. Jag och min fru valde Berg och Hav och det var en kanonkurs med en mycket duktig instruktör. Denna kurs var dessutom en specialkurs just för Geocachare. Efter kursen var det mycket enklare att veta vad man bör skaffa för utrustning och man fick en helt ny bild av vad klättring och säkerhet innebär. Då jag själv var lite osäker på val av utrustning fick jag helt enkelt fråga runt bland andra Geocachare som jag visste hade mer erfarenhet. När det gäller sele kan jag rekommendera att beställa hos Addnature då du har gratis returfrakt om den inte skulle passa.

Följande har jag skaffat och detta kanske kan vara till lite hjälp vid inköp av klätterutrustning.

1st Petzl Corax Sele

1st Petzl Unireverso passiv repbroms + karbin

1st Petzl Grigri 2 hjälplåsande repbroms

1st Petzl Acsender repklämma

1st Petzl Fixie hjul

2st Rock Empire slinga 120cm

1st Black Diamond slinga 60cm

1st Beal slinga 80cm

1st Beal repskydd

1st Rock Empire fotslinga till Acsendern

2st Prusikloopar av 6mm Repsnöre 120cm

1st Prusikloop av 7mm Repsnöre 120cm

4st Wild Country lite skruvkarbin

2st Wild Country HMS karbin

2st Wild Country Autolock karbin

1st Mad Rock oval karbin till Fixie hjulet

1st Mad Rock hulk karbin till Grigrin

1st Camp HMS karbin

1st Hjälm

30m Mammut 10mm semistatiskt rep


IMG_0259

En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar.

grejor

En del av min klätterutrustning.

IMG_1425

Min fru Marie firar under uppsikt av instruktören.

IMG_1429

Marie repklättrar med hjälp av Grigri och repklämma.

Kategorier: GEOCACHING, KLÄTTRING | Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

GEOÖLAND

En blogg om våra geocacheäventyr på Öland och resten av världen.

Djurets Blogg

Geocaching och andra äventyr

Halléns Geocachingäventyr

Det händer alltid något oväntat....

Myrhammar

Life is an adventure!

BandLEngstrom

Om våra resor och geocaching upplevelser